ارائه خدمات گارانتی در ایران

گارانتی چیست ؟

ارائه خدمات پس از فروش محصول به مالک آن ....

حالا چه خدماتی مد نظر تولید کننده است رو باید به کارت گارانتی و با دفترچه راهنمای محصول مراجعه کرد . تا جایی که من اطلاع دارم تولید کننده گان معمولا اکثر موارد تعمیرات رو تحط عنوان گارانتی در دفترچه قید کرده اند  حالا چطور به این تعهدات عمل می شه رو باید از مردم پرسید که مستقیما با این موارد برخورد داشته و به طور تقریبی چند بار برای رفع عیب محصول معیوب خود به مراکز ارائه خدمات پس از فروش مراجعه کرده اند زیرا که تولیدات داخلی ما از لحاظ کیفیت در رده بسیار پائینی از سطح استانداردهای جهانی قرار دارند .

 

                                 

حالا به یکی از مراکز ارائه خدمات گارانتی در سطح شهر میریم تا صحبتی با این نماینده داشته باشیم :

از مسئول نمایندگی می پرسیم که سطح گارانتی در کشور رو چطور می بینید ؟ در جواب گفتند که : خیلی پائین

-  پائین بودن سطح گارانتی رو در چه عواملی می بینید ؟

نماینده :1-  نداشتن قانون صحیح برای این امر در کشور( یعنی یک تولید کننده چه قطعه ای از محصول تولیدی خود را در چه شرایطی و تا چه میزان رفع عیب نماید )

2- عدم حمایت نماینده از سوی شرکت تولید کننده ( شامل  1- پرداخت نکردن به موقع هزینه های انجام شده از طرف تولید کننده  2- ندادن خدمات مناسب از جمله تهیه لوازم یدکی مناسب جهت ارائه به مشتری )

3- عدم اجرای قانون در برخی از نمایندگی ها

4- پائین بودن کیفیت محصولات هم بی تاثیر نیست .

- خود شما به عنوان مشتری از خدمات خود در نمایندگی راضی هستید ؟ چرا ؟

نماینده : خیر  بدلیل مواردی که قبلا ذکر کردم ما نمی تونیم به طور کامل خدمات مناسبی رو به مشتری ارائه کنیم و در حد توانمان این کار رو انجام می دیم .

- چطور می توان این مشکل رو حل کرد ؟

نماینده :1- بالا بردن سطح استانداردهای فعلی تولید در کشور 2- واردات محصولات با کیفیت بالا و تعرفه های پائین برای رقابتی کردن تولیدات داخلی 3- رسیدگی و حمایت کامل از نماینده خدمات پس از فروش .

در پایان به این نتیجه می ریسم که ارائه خدمات پس از فروش تولیدات داخلی در کشور هنوز به حد مطلوب نرسیده و باید راه کارهای جدیدی رو در این امر اتخاذ کرد .

کیفیت مواد تولیدی...

از خود کیفیت شروع میکنم. من خودم فکر میکردم که کیفیت یعنی وقتی کالایی جنسش خوب باشه رو میگن کیفیتش خوبه. مثلا اگر عمرش زیاد باشه و خوب کار کنه و دیر خراب بشه اونوقت میگیم کیفیتش خیلی خوب بود.

بعدها دیدم که همه اینها درسته ولی ناقصه. حتی وقتی یکی میگه که کیفیت یعنی اینکه مواد اولیه اش خوب باشه اونم راست میگه. به طور کلی کیفیت رو خیلی ها تعریف کردن ولی تعریفی که امروزه بیشتر کاربرد داره و خیلی هم جامع هست میگه که کیفیت یعنی اینکه آنچه که مصرف کننده از کالا انتظار داره تامین بشه پس مواد اولیه مرغوب و ماشین آلات مدرن و ... چی؟

به عبارتی این تعریف در عین خلاصگی داره همه چیز رو تحت پوشش قرار میده چون به خودی خود کسی خواهان کالایی با مواد نامرغوب هم نیست. وقتی مشتری کالایی رو خریداری میکنه انتظار داره که مثلا عمرش زیاد باشه یا فلان و بهمان باشه. همه اینها میشه انتظارات و خواسته های مشتری.

امروزه دیگه نمیشه کالایی رو تولید کرد وبعد فروخت. باید قبل از تولید بدونیم که مردم چه انتظاراتی دارند. این یکی از جنبه های مهمی هستش که بخشی از اون تو قسمتی در شرکت تحت عنوان تحقیقات بازار تعریف شده. باید بگردیم ببینیم مردم که میخوان برای کالای ما پول پرداخت کنند انتظار دارند کالای ما دارای چه خصوصیاتی باشه. مثلا اگر داریم ساندویچ میفروشیم مردم دوست دارن بیشتر ساندویچهاشون تو چه نوع نونی با چه ابعادی تحویل بشه؟ اینکه ما فکر میکنیم که این نون خوبه دیگه عمرش تموم شد.

                               

مردم پول چیزی رو میدن که خواسته شون رو برآورده کنه. اگر به اون توجه نکنیم شاید در ماهای اول فروش خوبی داشته باشیم چرا که مردم میخوان امتحان کنن که محصول ما چگونه انتظارات اونا رو برآورده میکنه ولی بعدها که سرخورده شدند دیگه سراغ کالای ما نمیان.

حتی اگر اصلاحش کرده باشیم باز هم خیلی از مشتری ها بر نمیگردن و اونایی هم که میان ترس دارند که پولشون حیف بشه.

پس اگر میخواییم که فروش خوبی داشته باشیم و فروشمون ادامه داشته باشه باید محصولی با درجه کیفتی بالا یا به عبارتی محصولی که سطح بیشتری از رضایت مشتری رو تامین میکنه تولید کنیم.

اینها رو برای اون دسته از افراد ی نوشتم که در کار تولید مواد غذایی توی شهر هستند که بگم چرا هیچ توجهی به کیفیت محصولات نمی شه ؟ به خصوص این نوع  محصول که عدم کیفیت اون باعث ایجاد بیماریهای خطرناک می شه که این موضوع گریبان خود من رو هم گرفته بود !!!

بودجه

دو سوال از همه شما عزیزان

1- اگر به همه شما 100000000000 ریال پول بدن بگن واسه بندر خرج کنید شما چیکار می کنید ؟

2- آیا این مقدار پول برای هدفتون کافیه ؟